Nákupný košik
Email
Telefón

História reklamných predmetov

Propagačné peráSú všade okolo nás, ale málokto sa pozastaví nad ich pôvodom. Reklamné predmety. Odkiaľ sa vzali a akou cestou prešli sa dozviete v našom článku.

Keď sa pozriete okolo seba, určite nájdete nejaké reklamné predmety. Možno máte na stole pero s logom vašej banky, na chladničke magnetku s menom vašej obľúbenej pizzérie, alebo priamo na sebe tričko s názvom vašej školy. Reklamné predmety sú všadeprítomné a sú súčasťou nášho každodenného života. Ale viete, odkiaľ pochádzajú a aký majú význam?

Reklamné predmety nie sú len obyčajnými darčekmi, ktoré firmy rozdávajú svojim zákazníkom, partnerom alebo zamestnancom. Sú to aj symboly, ktoré reprezentujú ich činnosť, tovar, služby, meno alebo značku. Prostredníctvom reklamných predmetov ľudia rozpoznávajú a podporujú značky alebo si vytvárajú spojenie s minulosťou (napr. tričká s logom vysokej školy).

V tomto článku sa pozrieme na fascinujúcu históriu reklamných predmetov a povieme vám, ako ovplyvňovali rôzne aspekty života, vrátane kultúry, politiky, ekonomiky a sociálnych vzťahov.

Reklamné predmety v staroveku

Reklamné predmety nie sú novinkou v oblasti marketingu a komunikácie. Ich história siaha až do starovekých civilizácií, ako Mezopotámia, Egypt, Grécko a Rím, kde ľudia využívali rôzne formy reklamných predmetov na propagáciu svojich výrobkov a služieb.

Blízky a Stredný východ

V Mezopotámii a iných starovekých kultúrach Blízkeho a Stredného východu zvykli vyrezávané kamenné valcové pečate vyváľať v hline tak, aby vytvorili odtlačok. Odliatok tohto otlačku bol potom použitý na obaloch vrátane pohárov, škatúľ, vriec a košíkov na identifikáciu obchodného tovaru vo vnútri. Tieto štítky patrili podľa historikov medzi prvé formy písania a tlačeného tovaru.

Egypt

V Egypte sa zase na označenie tovaru a preukázanie jeho autenticity používali pečate s hieroglyfmi. Tieto pečate boli zhotovené z rôznych materiálov, najmä z kameňa, dreva prípadne slonoviny. Niektoré z nich boli dokonca zdobené drahými kovmi alebo kameňmi.

Hyeroglyfy

Grécko

V Grécku bola keramika zdobená symbolmi a obrázkami používaná na propagáciu obchodníkov a remeselníkov. Tieto keramické nádoby boli často používané na prepravu vína alebo oleja a obsahovali informácie o pôvode, kvalite alebo cene tovaru.

Grécke nádoby s obrázkami

Rím

Staroveký Rím bol známy svojimi mincami, ktoré niesli portréty vládcov a bohov, či symbolov štátnej moci. Tieto mince slúžili nielen ako platidlo, ale aj ako prostriedok na šírenie informácií a kultúrnych hodnotách. Mince boli často používané na financovanie verejných prác, vojen a zbroje, alebo aj veľkých hier a slávností.

Strieborné rímske mince

Mince

Veľmi zaujímavým a dobrým príkladom priekopníka v šírení reklamných predmetov, môže byť aj Konštantín Veľký, rímsky cisár vládnuci od roku 306 do roku 337. Bol totiž známy svojím prínosom k šíreniu kresťanstva, na ktorého propagáciu používal práve gravírované mince a šperky. Tieto mince boli razené na rôznych miestach v rámci Rímskej ríše.

Konštantínove mince mali niekoľko charakteristických prvkov, ktoré odrážali jeho podporu kresťanstva a znamenali zmeny vo vizuálnom jazyku rímskej mincovne. Na averze (prednej strane) mince zvyčajne nájdeme portrét samotného Konštantína Veľkého. Zvykol byť zobrazený v rôznych podobách - s korunou, vavrínom, vojenskou prilbou alebo s diadémom. Občas bol zobrazený aj so svätožiarou okolo hlavy.

Na reverze (zadnej strane) mince sa objavovali rôzne náboženské a politické motívy. Jedným z najvýznamnejších motívov, ktoré sa často objavovali na minciach Konštantína, bol kresťanský symbol Chi-Rho (☧). Tento symbol predstavoval prekrížené grécke písmená „chi“ (Χ) a „rho“ (Ρ), ktoré sú prvé dve písmená gréckeho slova „Christos“ (Χριστός), čo znamená „Mesiáš“ alebo „Pomazaný“. Symbol Chi-Rho bol často zobrazený spolu s inými kresťanskými symbolmi, ako sú alfa a omega (Α a Ω), ktoré predstavujú Boha ako začiatok a koniec všetkého.

Ďalším dôležitým motívom na minciach Konštantína boli alegorické postavy, ako napríklad boh víťazstva, ktorý držal v ruke veniec alebo trofej. Mnohé z týchto motívov symbolizovali víťazstvo a jednotu Rímskej ríše pod vedením Konštantína.

Mince boli razené z rôznych kovov, ako sú bronz, striebro a zlato, a ich veľkosť a hodnota závisela od typu mince a použitého materiálu. Mince boli razené v mincovniach po celom rímskom impériu, čo umožňovalo ich širokú distribúciu a použitie ako nástroj na šírenie kresťanského posolstva a politických ideí Konštantína Veľkého.

Minca s podobizňou Konštantína Veľkého

Nástenné maľby

Za prvé reklamné kampane v Ríme tiež môžeme považovať niektoré nástenné maľby, ktoré sa používali na propagáciu politických kandidátov, ako aj na inzerciu podnikateľských služieb. Tieto reklamy boli často umiestnené na viditeľných miestach, ako napríklad budovách, chrámoch alebo amfiteátroch. Niektoré z nich boli veľmi kreatívne a humoristické a zachovali sa dodnes (napríklad maľby propagujúce gladiátorské hry, ktoré sa zachovali v Pompejach.)

Okrem toho sa v starovekých civilizáciách používali aj iné formy reklamných predmetov, ako sú nádoby na víno s nápismi alebo šperky s reklamnými posolstvami. Tieto predmety nám poskytujú cenný náhľad do ekonomiky, kultúry a spoločenských vzťahov v staroveku.

Stredovek a renesancia

V období stredoveku a renesancie boli reklamné predmety významným prostriedkom pre zviditeľnenie značky, spoločnosti alebo rodiny. Tieto predmety slúžili nielen na propagáciu tovaru a služieb, ale aj na posilnenie sociálneho postavenia a reputácie.

Erby a nášivky

Nášivky s erbami boli populárne aj medzi remeselníkmi a obchodníkmi. Vďaka nim mohli zviditeľniť svoje dielo a povolanie. Nášivky sa často prišili na oblečenie, tašky či iné predmety a umožňovali rýchle rozpoznanie obchodníka alebo remeselníka.

Erb rodu Medici

Erby a nášivky boli nielen symbolom moci a bohatstva, ale aj prostriedkom na propagáciu rodinných hodnôt a záujmov. Napríklad erb rodu Medici obsahoval šesť guľôčok (palle), ktoré symbolizovali ich pôvod z bankovníctva. Erb tiež vyjadroval ich podporu umenia a vedy, ktoré boli typické pre renesanciu.

Umenie

V renesancii sa umenie stalo významným prostriedkom na propagáciu tovaru, služieb a mecenášstva. Umelecké diela často zobrazovali bohatstvo, moc a vzdelanosť svojich mecenášov. Napríklad Botticelliho „Alegória jari“ mala slúžiť ako oslava rodiny Medici, ktorá bola významným mecenášom umenia a vedy v tomto období.

Umelecké diela boli často vystavované na verejných miestach, ako sú kostoly, paláce a trhy, čím dosahovali široké publikum. Umelecké diela tiež slúžili ako prostriedok na šírenie informácií o nových objavoch, myšlienkach alebo udalostiach. Napríklad Leonardo da Vinci používal svoje maľby a skice na prezentáciu svojich vynálezov a experimentov.

Botticelliho obraz Alegória jari

Letáky, plagáty a knihy

V renesancii sa objavili aj prvé formy reklamných materiálov, ako sú letáky, plagáty a knihy. Tieto materiály sa používali na šírenie informácií o tovare, službách, udalostiach či politických kandidátoch. Sprvoti bývali ručne maľované a písané, no keď Johannes Gutenberg vynašiel kníhtlač, mohli byť sériovo vyrábané.

Zaujímavým príkladom tlačených reklamných materiálov sú letáky a plagáty na propagáciu lekárskych prípravkov a liekov. Tieto letáky často obsahovali ilustrácie, ktoré zobrazovali účinky liekov na telo alebo choroby, prípadne svedectvá spokojných pacientov alebo odporúčania lekárov.

Tlačené reklamné materiály boli lacnejšie a dostupnejšie než umelecké diela alebo erby. Umožňovali tiež rýchlejšie a ľahšie šírenie informácií medzi ľuďmi rôznych tried a regiónov

Novovek

Odznaky

Prvý zaznamenaný reklamný predmet v Spojených štátoch sa objavil pri vôbec prvých prezidentských voľbách v USA. Išlo o pamätné odznaky, ktoré použil na svoju kampaň George Washington, vojenský veliteľ v kontinentálnej armáde počas americkej vojny za nezávislosť.

Washingtonova kampaň vytvorila odznaky, ktoré boli pre jeho voličov symbolom jeho vodcovstva a víťazstva vo vojne za nezávislosť. Tieto odznaky boli často nosené na oblečení alebo iných osobných predmetoch ako znak podpory. Tým, že George Washington použil odznaky ako prostriedok na zviditeľnenie sa vo svojej kampani, dal rázny základ pre ďalší vývoj a využitie reklamných predmetov v Spojených štátoch a vo svete.

Vývrtky a otvárače

Ďalším veľmi dôležitým míľnikom v histórii reklamných predmetov sú istotne vývrtky na víno od firmy Anheuser-Busch

Anheuser-Busch je pivovarnícka firma, ktorá otvorila svoje brány v roku 1852 v St. Louis. O niekoľko rokov neskôr začal Adolphus Busch rozdávať vývrtkové nože s logom spoločnosti. Bary, ktoré predávali ich pivo, dostali aj ďalšie darčeky s logom firmy.

Spoločnosť aj v súčasnosti pokračuje v distribúcii vývrtiek, otváračov na fľaše a množstva rôznych reklamných darčekov. Originálne dobové vývrtky Anheuser-Busch sú zberateľským kúskom a sú vysoko cenené.

Otvárač na víno a korky

Otec reklamných predmetov - Jasper Meek

Za otca moderných reklamných produktov sa však považuje až Jasper Meek, ktorý pochádzal z amerického štátu Ohio.

Hovorí sa, že Meek chcel udržať svoje tlačiarenské lisy v chode, keď netlačil svoje noviny. Nasadil tak svoje lisy na potlač vrecoviny a potom najal ženy, aby z nej ušili tašky. Tašky, na ktorých bol vytlačený názov jeho novín potom rozdával školákom.

Toto zaujalo majiteľa miestneho obchodu s obuvou a od Meeka si objednal tašky s názvom svojho obchodu. Do označkovaných tašiek potom balil všetky topánky, ktoré predal. Meek pri taškách nezostal a pokračoval v predaji konských prikrývok, záster a takmer akejkoľvek látky, na ktorú mohol tlačiť.

Inšpirovaný Meekom, začal Henry Beach, konkurent z iných novín v meste, tlačiť na drevo. Okrem iného začal Beach vyrábať pravítka, ceruzky, miešačky farieb, či obuváky na topánky.

Konkurenti nakoniec spojili svoje sily, ale o niekoľko rokov neskôr si firmu opäť rozdelili. Meek a Beach, spolu aj zvlášť, dovážali do svojho mesta Ohio produkty z celého sveta - prakticky čokoľvek, čo mohli potlačiť firemným logom.

Postupne sa tento trend rozmohol po celých Spojených štátoch a čoskoro bolo možné potlačiť čímkoľvek takmer akýkoľvek predmet.

Meek tiež zmenil svet propagačnej reklamy tým, že ponúkal obrázky, ktoré bolo možné objednať priamo z jeho katalógu. Bolo to oveľa lacnejšie ako najať dizajnéra alebo umelca, aby vytvoril obrázok alebo logo pre firmu. Vytvoril tak v podstate prvú fotobanku.

V roku 1893 sa v Chicagu uskutočnila svetová výstava World Columbia Exposition, na ktorú sa vyrobilo ohromné množstvo darčekových predmetov s reklamnou potlačou. Dokonca sa tu prvýkrát oficiálne rozdávali, dnes už tradičné, reklamné prívesky na kľúče. Špeciálne pre túto príležitosť boli vytvorené aj pohľadnice USPS, pamätné známky a zberateľské mince. Dôležitosť tejto výstavy pripomína aj jedna hviezda na vlajke mesta Chicago, ktorá je jej venovaná.

Záložky

Vďaka chromolitografii a viktoriánskej láske k literatúre sa v tomto období začínajú čoraz viac objavovať pestrofarebné tlačené záložky do kníh, ktoré sa v neďalekej budúcnosti stanú hitmi reklamných predmetov.

Papierové záložky do kníh

Reklamné sklo

Keď v roku 1886 začala firma Coca-Cola vyrábať svoj slávny nápoj, nalievali ho do rôznych pohárov. Avšak pomer sirupu a bublinkovej vody musel byť presne zachovaný na požadovanú chuť koly. A tak firma vyrobila poháre, ktoré mali rysku označujúcu pokiaľ sa má sirup a sóda nalievať. Na strane tohto špeciálneho pohára samozrejme nesmelo chýbať logo firmy Coca-Cola.

Najznámejšie Coca-Colové poháre boli však uvedené až v roku 1904.

Ľudia v Coca-Cole sa začali intenzívne venovať propagačnému marketingu hneď po jej vzniknutí a robia tak dodnes. Prvý kalendár Coca-Cola bol vyrobený už v roku 1891. Podnosy s potlačou boli pre spoločnosť veľkým úspechom v 50. rokoch minulého storočia. Logo Coca-Coly je v súčasnosti jedným z najuznávanejších na svete.

Poháre a sklenené riady sa stali veľmi populárnym reklamným artiklom. Počas veľkej hospodárskej krízy na prelome 20. a 30. rokov minulého storočia začali mnohé firmy ponúkať rôzne promo akcie, kde si mohli nakupujúci počas zbierania bodov za nákupy vyskladať celé sklenené servisy. Práve pre obdobie, v ktorom boli tieto súpravy rozdávané dostalo toto sklo aj názov „depression glass“ (Veľká hospodárska kríza sa po anglicky volá „Great depression“).

Keď videl úspech týchto súprav James Kraft, zakladateľ potravinárskeho koncernu Kraft foods, zhodnotil, že ľudia najviac ocenia darčeky, ktoré môžu doma využiť. Preto v roku 1933 vytvoril sériu ručne maľovaných pohárov, známu ako „Swanky Swigs“.

V roku 1938 na úspech nadviazala firma Libbey Glass, ktorá vytvorila sériu ôsmych pohárov, slúžiacich na majonézu a arašidové maslo, s motívom Snehulienky a siedmych trpaslíkov. Reklamné poháre sa stali veľkým hitom aj u firiem McDonald’s a Burger King a to najmä v 70. a 80. rokoch 20. storočia.

McDonald's ponúkal poháre zdobené hamburgerom, Ronaldom McDonaldom a všetkými jeho postavami. Burger King spolupracoval s filmárskym priemyslom a predával poháre Star Wars pre kiná v rokoch 1977, 1980 a 1983. Riady, poháre a opakovateľne použiteľné fľašky sú dodnes jedny z najpopulárnejších reklamných predmetov.

Reklamné sklenené poháre

Propagačné perá

Vďaka vynálezu a obrovskej produkcii plastov v 20. storočí sa rozšírili možnosti výroby reklamných predmetov. Na scénu prichádzajú prvé reklamné perá s vytlačenými kreslenými postavičkami. Pepsi-Cola vyrába pero s klipsňou v tvare jej ikonickej fľaše, ktoré sa stáva obrovským hitom.

Spoločnosti zistili, že perá, na ktorých sú vytlačené telefónne čísla a adresy, sú skvelým spôsobom, ako propagovať ich podnikanie. Reklamné perá stále patria medzi top darčeky, pretože sú prenosné, cenovo veľmi dostupné a využije ich každý.

Rôznofarebné reklamné perá

Nálepky na nárazníky

Po druhej svetovej vojne tlačiar Forrest P. Gill skombinoval farby Day-Glo so samolepiacim papierom a začal vyrábať prvé nálepky na nárazníky. Spoločnosť Gill Studios, ktorú založil vyrába nálepky doteraz. Podľa slov spoločnosti sú nálepky jednou z najpopulárnejších kategórií propagačných produktov s obratom nad 300 miliónov dolárov ročne.

Reklamné tričká

Medzi prvé tričká s potlačou patria tričká, ktoré nosili traja obyvatelia Smaragdového mesta zo slávneho muzikálu Čarodejník zo zeme „Oz“. Práve slovo „Oz“ bolo vytlačené na tričkách, ktoré sa vo filme z roku 1939 nosili.

Predpokladá sa, že prvé tričko kapely, je tričko s potlačou s obrázkom Elvisa Presleyho z roku 1956. V roku 1960 umelec a vynálezca Michael Vasilantone vyvinul viacfarebný rotačný sieťotlačový stroj priamo na odev. Odvtedy sa reklamné tričká tlačia ako na bežiacom páse a sú dnes najobľúbenejším reklamným oblečením.

Jednofarebné reklamné tričká

Reklamné Post-it papieriky

Všetko sa to začalo už v roku 1968, keď vedec zo spoločnosti 3M objavil lepidlo, ktoré nepoškodí čokoľvek, na čo by bolo nanesené. Napriek tomu to bolo až v roku 1980, keď spoločnosť začala komerčne predávať bločky Post-It. Ponúkať ich pre využitie na reklamné produkty začala neskôr, v roku 1984. Odvtedy si môžete nechať vytlačiť logo buď na bloky alebo knihy s lepiacimi papierikmi v rôznych veľkostiach, tvaroch a farbách.

Recyklované post-it papieriky

Happy Meal

V roku 1979 spoločnosť McDonald’s posunula značku na vyššiu úroveň tým, že vo svojich Happy Mealoch začala ponúkať hračky. Používajú ich ako propagačné materiály pre obľúbené hračky, televízne programy a filmy.

Stresové loptičky

Televízny spisovateľ Alex Carswell sa zaslúžil o vynájdenie prvej stresovej loptičky. Legenda hovorí, že po tom, čo ukončil frustrujúci telefonát, hodil fixku, ktorá zasiahla zarámovanú fotografiu jeho matky. Rám sa rozbil a nápad bol na svete. Jeho stresová loptička bola uvedená na trh na Medzinárodnom veľtrhu hračiek v New Yorku a predáva sa od roku 1988. Lopta pri stlačení vydávala zvuk rozbíjajúceho sa skla.

Stresová loptička, ako ju poznáme dnes je dostupná ako reklamný produkt od roku 1990 a je dodnes obľúbeným reklamným predmetom najmä na veľtrhoch a konferenciách.

Žltá stresová loptička so smajlíkom

Reklama v novinách a časopisoch

V 19. a 20. storočí sa noviny a časopisy stali významným prostriedkom pre reklamu. Reklamné inzeráty sa objavovali na stránkach tlače, čím sa dosahovalo široké publikum. Inzeráty často obsahovali ilustrácie a popisy produktov, ako aj informácie o cene a mieste nákupu.

Moderné reklamné predmety

S rozvojom technológií a globalizácie sa reklamné predmety stali ešte rozmanitejšími a dostupnejšími. Dnešné reklamné predmety sú navrhnuté tak, aby boli atraktívne, funkčné a trvalé, čím zvyšujú povedomie o značke a budujú zákaznícku vernosť.

Modro-strieborný USB kľúč na šnúrke

Reklamné oblečenie a doplnky

Jednou z najpopulárnejších kategórií moderných reklamných predmetov je promočné oblečenie a textil. Reklamné tričká, šiltovky, tašky a iné textilné výrobky sú dnes veľmi populárne. Tieto predmety sú často používané na podujatiach, konferenciách a ako darčeky pre zákazníkov. S modernými technikami potlače, ako je sieťotlač alebo sublimačná tlač, je možné vytvárať atraktívne a trvanlivé dizajny.

Plátenná taška

Elektronika

Ďalšou populárnou kategóriou moderných reklamných predmetov sú elektronické reklamné predmety, ako sú USB kľúče, nabíjačky, slúchadlá a iné elektronické zariadenia s logami alebo názvami spoločností. Tieto predmety sú praktické a často veľmi žiadané, čo zvyšuje ich hodnotu ako reklamného prostriedku.

USB kľúče rôznych tvarov

Fidget spinner

Popularita fidget spinnerov explodovala po celom svete a trh zaplavili vo všetkých možných farbách a štýloch. Personalizovaný fidget spinner sa zaradil medzi 25 najobľúbenejších reklamných produktov roka.

Fidget spinnery

Ekologické reklamné predmety

V posledných rokoch sa stále viac spoločností snaží prezentovať svoj ekologický prístup a zodpovednosť. Ekologické reklamné predmety, ako sú tašky z recyklovaných materiálov, bambusové pero alebo termosky z nerezovej ocele, sa stávajú čoraz obľúbenejšími. Tieto predmety pomáhajú spoločnostiam demonštrovať svoj záväzok k životnému prostrediu a udržateľnosti.

Ekologické reklamné perá

Personalizované reklamné predmety

Najnovším trendom v oblasti moderných reklamných predmetov sú personalizované a prispôsobiteľné reklamné predmety. Zákazníci si tak môžu navrhnúť vlastné reklamné predmety podľa svojich potrieb a preferencií, čo zvyšuje ich atraktivitu a efektívnosť. Tento prístup umožňuje spoločnostiam cieliť presne na svoju cieľovú skupinu a zvyšovať povedomie o svojej značke. Prispôsobiteľné reklamné predmety zahŕňajú napríklad prispôsobiteľné náramky, kľúčenky alebo dokonca vlastnoručne navrhnuté obaly pre smartfóny.

Tri rôzne obaly na smartfóny

3D tlač

Ďalším zaujímavým trendom v oblasti reklamných predmetov je použitie technológie 3D tlače. Táto technológia umožňuje vytvárať jedinečné a prispôsobené predmety na mieru, čo zvyšuje ich hodnotu ako efektívneho marketingového nástroja. S 3D tlačou môžu spoločnosti vytvárať inovatívne a udržateľné reklamné predmety, ako sú bio degradovateľné obaly na smartfóny alebo prispôsobené stojany na telefóny a tablety.

Reklamné predmety sú dôležitou súčasťou komunikačnej stratégie každej firmy. Ich úloha sa neustále vyvíja v súlade s technologickým pokrokom a meniacimi sa spotrebiteľskými potrebami. Reklamné predmety majú potenciál osloviť široké publikum a posilňovať značku.

Budúcnosť reklamných predmetov ponúka mnoho príležitostí pre inovácie, ako sú virtuálna realita alebo rozšírená realita, IoT technológie a udržateľné materiály. Spoločnosti, ktoré budú schopné prispôsobiť sa týmto trendom a ponúknuť zaujímavé a relevantné reklamné predmety, budú mať konkurenčnú výhodu a budú schopné efektívne budovať svoju značku.

Copyright 2006 - 2024 © CreoCom.sk
Člen PSI
Instagram
Facebook
Zatvoriť